Hea töökeskkonnaspetsialist on ettevõttes tööohutuse partneriks, kes aitab vähendada kulusid, maandab ettevõttes olevaid riske ja kaasab töötajaid ohutuskultuuri loomisesse.
Paljudel juhtudel võib tööohutuse korraldus olla osa ISO-st ja sellisel juhul on tööohutusega tegelemine täiendavalt nõutav tegevus. Oluliselt kõrgem fookus on tööohutusel ja sellega kaasnevatel tegevustel ka välisomanduses olevatel kontsernidel või ettevõtetel, kes teevad allhanketöid välistele ettevõtetele. Sellistel juhtudel on sage tegevus, kus tellijad hindavad hankijaid ja koostööpartnereid, et veenduda, kas ettevõtte väärtused, hoiakud ja töötajatesse panustamine on vastavuses tellija enda väärtushoiakutega. Töökeskkonnaspetsialist võib olla ettevõttes strateegiline partner, kes aitab vajadusel ettevõtte uutel arendustel võtta aluseks tööohutuse nõuded.
Töökeskkonnaspetsialtist korraldab ettevõttes töötervishoiu- ja tööohutuse ülesandeid. Töökeskkonnaspetsialist peab olema määratud igas ettevõttes, kus töötab vähemalt 1 töölepinguga töötaja. Töökeskkonnaspetsialisti nimi ja kontaktid peavad olema registreeritud Tööinspektsioonis.
Reeglina ostavad ettevõtted töökeskkonnaspetsialisti teenusena sisse, sest on vähe sellise suurusega ettevõtteid, kus töökeskkonnaspetsialist saab igapäevaselt rakendatud täitmaks tööohutuse ülesandeid. Samuti on suhteliselt ressursimahukas koolitada pidevalt töötajat ja hoida teda kursis seadusandluse muutustega, kui selleks ei ole planeeritud piisavalt vaba aega.
Ettevõtte põhivajaduse katavad ära reeglina järgmised teenused:
Antud loetelu on võimalik vastavalt ettevõtte tegevusvajadusest täiendada või valida välja ainult konkreetsed tegevused.
§ 16. Töökeskkonnaspetsialist
1. Töökeskkonnaspetsialist on töökeskkonnaalaste teadmiste ja oskustega töötaja, keda tööandja on volitanud ettevõttes täitma töötervishoiu- ja tööohutusalaseid kohustusi.
2. Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud töötaja puudumisel peab tööandja kasutama pädevat ettevõttevälist spetsialisti.
2.1. Töökeskkonnaspetsialistide arv ettevõttes peab olema piisav, et korraldada kaitse- ja ennetusmeetmete rakendamist, võttes arvesse ettevõtte suurust ja ohutegureid, millega töötajad kokku puutuvad.
3. Töökeskkonnaspetsialisti ametisse määramine või tööle võtmine ei vabasta tööandjat vastutusest töötervishoiu ja tööohutuse valdkonnas.
4. Töökeskkonnaspetsialist peab tundma töötervishoidu ja tööohutust reguleerivaid õigusakte ja ettevõtte töötingimusi, neid jälgima ja kontrollima ning võtma tarvitusele abinõud töökeskkonna ohutegurite mõju vähendamiseks.
5. Töökeskkonnaspetsialist on kohustatud peatama ajutiselt töö ohtlikus töölõigus või keelama ohtliku töövahendi kasutamise, kui on tekkinud otsene oht töötaja elule või tervisele ja kui ohtu ei ole võimalik muul viisil kõrvaldada.
6. Ohutu töökeskkonna loomiseks ning töötajate töövõime säilitamiseks teeb töökeskkonnaspetsialist koostööd töötajate, töökeskkonnanõukogu liikmete, töökeskkonnavolinike ja teiste töötajate esindajatega ning töötervishoiuteenuse osutajaga.
7. Tööandja varustab töökeskkonnaspetsialisti tööks vajalike vahenditega.
8. Tööandja teavitab töökeskkonnaspetsialisti ja käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud ettevõttevälist teenuseosutajat teadaolevatest töökeskkonna ohuteguritest, mis mõjutavad või võivad mõjutada töötajate ohutust ja tervist, nende vältimiseks rakendatavatest abinõudest ja käesoleva seaduse § 15 lõikes 2 nimetatud abinõudest, ning tagab neile juurdepääsu riskianalüüsile, sealhulgas tegevuskavale.
9. Tööandja võib ise täita töökeskkonnaspetsialisti kohustusi, kui tal on töökeskkonnaalased teadmised ja oskused.
10. Tööandja teavitab määratud töökeskkonnaspetsialistist Tööinspektsiooni töökeskkonna andmekogu kaudu või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis kümne päeva jooksul määramisest arvates, esitades tema ees- ja perekonnanime, ametikoha ja kontaktandmed.
Võta meiega ühendust ja kaasa pädev töökeskkonnaspetsialist enda ettevõttesse, kes korraldab töötervishoiu- ja tööohutuse seaduse alusel nõutuid tegevusi ning paneb aluse ohutuskuultuuri tekkimisele.